Obrazovni sistem u Crnoj Gori tokom pandemije Covid-19 suočen je sa mnogim izazovima. Kako situacija nije ista u svakoj školi i lokalnoj zajednici u Crnoj Gori, isti model neće funkcionisati ni za svaku školu ni za svako dijete.
Svaka škola i predškolska ustanova izvršile su procjenu rizika uz konsultacije sa zajednicom i NKT-om. To je ukazivalo na to da li ima dovoljno prostora da se izbjegne prenatrpanost učenika, da li ima dovoljno higijenskih objekata i koliko učenika i nastavnika ima dodatne zdravstvene rizike. Procjena je takođe obuhvatila mogućnosti za učenje na otvorenom, koliko učenika nema računar ili pristup Internetu i kapacitet za pružanje kvalitetnog i inkluzivnog učenja na mreži.
Da bi pružila fleksibilne pristupe sigurnom ponovnom otvaranju škola sa informacijama o riziku, Crna Gora je donijela odluku da otvori škole za nekoliko razreda uzimajući u obzir lokalni prenos virusa u zajednici, sposobnost škole za ublažavanje rizika i da budu u potpunosti ispoštovane preporuke izdate od NKT-a.
Kako kvalitetno obrazovanje treba da se obezbijedi u skladu sa potrebama svakog djeteta, za onu djecu za koju obrazovanje nije predviđeno u učionici, ono je obezbijeđeno na mreži ili u kombinaciji obije vrste. U svakoj školi i predškolskoj ustanovi u Crnoj Gori osigurana je adekvatna higijena. U slučaju da sve škole moraju biti zatvorene zbog zdravstvenih rizika tokom pandemije, preporučuje se da škole odmah obezbijede online obrazovanje za svu djecu i, istovremeno, ulože napore u smanjenje rizika kako bi se škole mogle vratiti bezbjedno za obrazovanje u učionici što je prije moguće.
Prema nedavnom istraživanju UN-a sprovedenom u Crnoj Gori, 16% porodica sa djecom do 18 godina nema pristup računaru ili laptopu povezanom na Internet. Ova digitalna podjela ne odnosi se samo na pristup novim tehnologijama, već i na vještine da se pravilno koriste. Iz tog razloga, osim što se računarima omogućava pristup Internetu, onima kojima nedostaje, potrebna je i obuka iz digitalne pedagogije za sve nastavnike.
Konačno, svaka škola treba da napravi, sprovede, nadgleda i procijeni svoj akcioni plan za obrazovanje tokom COVID-19 uz stalne konsultacije sa svojim učenicima, nastavnicima, roditeljima i uz blisku saradnju sa NKT-om.
Odgovarajući na pitanja ankete koju je naš istraživački tim sproveo kako bi bio upoznat sa efektima pandemije COVID-19 na obrazovanje u Crnoj Gori došli smo do rezultata prikazanim na sledećim fotografijama:




