U periodu od 9. do 11. decembra, u prostorijama Omladinskog centra Podgorica, naša izvršna direktorica, Milica Dedić, održala je trodnevnu obuku “Medijska pismenost u svijetlu političke participacije i angažovanja u demokratskim procesima” (“Media literacy in light of political participation and engagement in democratic processes”) koja je aktivnost Erasmus+ projekta “Critical thinking and participation as a foundation of democracy in Europe” (Kritičko mišljenje i participacija kao temelj demokratije u Evropi”).
Prvog dana obuke Milica je učesnike upoznala sa pojmom, podjelom i tipologijom medija, istorijom kanala ljudske komunikacije, pojmom i funkcijom poruka, vrstom medijskih efekata na pojedince i društvo u cjelini.
Učesnici su upoznati i sa rezultatima istraživanja Centra za afirmaciju i razvoj mladih vezano za izvore informisanja, uticaj medija na kreiranje stavova, oblasti medijskog interesovanja, najgledanije TV kanale i web portale, najkorišćenije društvene mreže i sposobnost razlikovanja lažnih od istinitih vijesti kada su u pitanju naši mladi.
Predstavljeni su i rezultati istraživanja koje je sproveo Centar za građansko obrazovanje (CGO) vezano za najkorišćenije vrste medija, ulogu javnog emitera, mišljenje o kreiranju, vjerodostojnosti i namjeni plasiranog medijskog sadržaja, načine finansiranja medija, uticaj brojnih društvenih subjekata na uređivačku politiku medija u Crnoj Gori i ugroženosti novinara. Predstavljen je i broj TV kanala, radio stanica i novina u Crnoj Gori shodno zvaničnom registru Agencije za elektronske medije (AEM).
Nakon teorijskog dijela učesnici su u okviru grupnog rada imali priliku da istraže i predstave evoluciju medijskih komunikacija kao sredstva propagande kroz istoriju, sa fokusom na Antičku Grčku, Stari Rim, strategiju propagande Napoleona Bonaparte i Donalda Trampa.
Dan je nastavljen upoznavanjem učesnika sa oblicima i strategijama manipulacije, pojmom i značajem medijske pismenosti, pet ključnih pitanja za dekonstrukciju medijske poruke, načinima analize tekstualnih poruka, fotografija i video materijala uz zvuk, kao i reklama. Učesnici su upoznati sa načinima prepoznavanja kredibilnog medija, servisima za pretragu vlasničkih podataka medija, osnovnim pitanjima na koja svaka vijest mora odgovoriti, platformama o provjeri vjerodostojnosti informacija, kao i pojmom i prednostima sticanja vještina kritičkog mišljenja.
Upoznati sa osnovama medijske pismenosti i kreiranja medijske poruke učesnici su u okviru rada u timovima imali priliku da naprave reportažu na osnovu jednog istog videa ali iz različitih uglova – ugla desničarskih partija, zaštitnika ljudskih prava i „zelenih“ partija, zaštitnika životne sredine.
Drugi dan obuke započeo je predstavljanjem pojma, istorijata i vrsta društvenih mreža, pozitivnih i negativnih strana korišćenja istih, i načina povećanja vidljivosti objava.
Učesnici su se upoznali i sa mnogim digitalnim alatkama za dizajniranje fotografija, kratkih video-snimaka, infograma, GIF-ova i ostalih vizuelnih poruka koje su veoma ključni elementi za dostizanje većeg broja pratilaca i interakcije.
Nakon upoznavanja sa opisanim pojmovima, učesnici su u grupama radili na kreiranju kratkih video snimaka za Youtube i Instagram, kao i tekstualne objave uz prateće fotografije vezano za dodijeljene, različite teme.
U togu drugog dijela radne atmosfere, učesnici su započeli kreirati objave za kampanju na društvenim mrežama (Facebook, Instagram) na teme aktivizma u političkim i demokratskim oblastima, medijske pismenosti i medijske pismenosti u svijetlu političkog i demokratskog učešća, koristeći predstavljene digitalne alatke.
Kreirane kampanje učesnici su imali priliku predstaviti u toku poslednjeg dana obuke, nakon čega je, glasovima učesnika, odabrana i nagrađena najbolja kampanja.
Obuka je završena aktivnošću poznatoj kao “pozorište poltlačenih” u okviru koje su dobrovoljci dobili uloge predstavnika određenih grupa našeg društva i sa njohovih gledišta odgovarali na pitanja i vodili diskusiju vezano za tri atraktivne teme za naše društvo.
Erasmus+ projekat “Critical thinking and participation as a foundation of democracy in Europe” (Kritičko mišljenje i participacija kao temelj demokratije u Evropi”) finansiran je od strane Evropske komisije, a kofinansiran od strane Ministarstva javne uprave Crne Gore, a koji sprovodi Youth Power u partnerstvu sa Udrugom Ringišpil 8 / Association Carousel 8 i našom organizacijom.
Cilj projekta “Critical thinking and participation as a foundation of democracy in Europe” usmjeren je na podizanje nivoa političke i medijske pismenosti mladih, učenje o demokratiji, vladavini prava i vrijednostima i istraživanje kakoda postanu aktivni građani, imajuci u vidu ne samo izbore vec i širi skup akcija: kampanje, demonstracije, volontiranje, angažovanje u političkim partijama ili nevladinim organizacijama.